Är du ABIS nya Verksamhetsledare?
Arbetskooperativet Solidaritet (ABIS)

Om ABIS

Arbetskooperativet Solidaritet, ABIS, är ett antirasistiskt kooperativt företag med två syften. Vårt huvudsyfte är att skapa jobb och inkomster för personer som behöver en väg in i arbetslivet. Detta gör vi genom att erbjuda hushållsnära tjänster med god kvalitet och till rimliga priser. ABIS är ett serviceföretag och säljer tjänster till privata kunder och företag, vi gör även bemanningslösningar där vi hyr ut medarbetare till företag och till föreningar. ABIS drivkraft är att göra skillnad och verka för medlemsnytta såväl som samhällsnytta, inte privat vinstintresse. Överskott återinvesteras i verksamheten. Vi är medlemmar i Fremia och har kollektivavtal med Kommunal.

 

ABIS är en ekonomisk förening och kan beskrivas som ett socialt företag. Medlemmarna, som både är anställda och övriga, stödjande medlemmar, äger och påverkar verksamheten genom årsmötet. Årsmötet väljer styrelse, som har det yttersta ansvaret för verksamheten. Styrelsen tillsätter och finns som stöd för verksamhetsledaren. Verksamhetsledaren rapporterar till, stämmer av med och förankrar större beslut med styrelsen vid styrelsemöten som hålls löpande under året.

 

Verksamhetsledaren är ansvarig för den löpande driften av verksamheten, i nära samarbete med den erfarna verksamhetskoordinatorn som sköter planering och har nära dialog med kunderna och personalen kring uppdragen. I verksamhetsledarens ansvar ingår även budget- och ekonomiarbete, hitta nya kunder och marknadsföra verksamheten. Att driva utveckling av verksamheten – såväl affärsmässigt som organisatoriskt, tillsammans med styrelsen, är en viktig del av arbetet.

 

Under årens lopp har ABIS haft fokus på att skapa jobb och anställningar för personer som varit asylsökande och som sökt uppehållstillstånd i Sverige. Över 90 personer har fått uppehållstillstånd med hjälp av ABIS. Verksamheten vill fortsätta verka för inkludering av personer som är nya i Sverige och har svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden och här finns möjlighet att driva ett utvecklingsarbete.

 

Vi söker dig med relevant erfarenhet, som är engagerad och vill göra skillnad!

 

I rollen som verksamhetsledare har du:

– Personalansvar. Du ansvarar för anställningar och anställningsavtal, kontakt med försäkringskassan, a-kassa och har lönesamtal med anställda.

Ett nära samarbete med ABIS verksamhetskoordinator angående planering av schema för personalen och kontakt med kunder.

Ansvar för budgetarbete i nära samarbete med ABIS ekonomitjänst, och har kontakt med revisorn.

En aktiv roll i att hitta nya kunder, synliggöra och representera verksamheten i olika sammanhang.

– Ansvar för att göra kundbesök och upprätta kundavtal, i samverkan med verksamhetskoordinator.

– Ansvar för att fakturera kunder, och ha kontakt med kunder kring ekonomiska frågor.

– Ansvar för att kontrollera och betala leverantörsfakturor.

– Ansvar för underlag och rapportering till myndigheter som krävs från arbetsgivare och företag.

– Ansvarar för kontakt med myndigheter såsom Migrationsverket och relaterade dokument

– Ansvar att, vid behov, köra material till personal, framför allt vid flyttstäd.

– En aktiv roll i att förbereda och delta på styrelsemöten.

 

Vi ser gärna att du har:

– Relevant arbetslivserfarenhet eller relevant högskoleutbildning

– Erfarenhet av arbete inom kooperativ/socialt företag eller civilsamhälle

– Erfarenhet av personal-/verksamhetsledning

– Erfarenhet av budgetarbete och verksamhetsutveckling

– Erfarenhet av sälj, marknadsföring och affärsutveckling

– Erfarenhet av myndighetskontakter

– God vana av att kommunicera i tal och text på både svenska och engelska. Andra språk såsom arabiska är meriterande

– Branscherfarenhet inom hushållsnära tjänster är meriterande

– Körkort

 

ABIS erbjuder

– En engagerande arbetsplats där det finns möjlighet att göra konkret skillnad och arbeta med människor från olika delar av världen

– Utöver gemensamma arbetsdagar med verksamhetskoordinatorn finns stor möjlighet till distansarbete

 

Information om tjänsten

Tjänsten är en tillsvidareanställning med 80% anställningsgrad. Lägre omfattning kan diskuteras vid önskemål. Arbetstiden är framförallt förlagd på dagtid. Oregelbundna arbetstider och jour kan förekomma (t ex avlasta verksamhetskoordinator och vara tillgänglig för personalen vid behov).

Verksamheten har kontor i Sockerbruket nära hållplats Klippan. Området rymmer många kreativa verksamheter, restauranger och ger möjlighet till lunchpromenad längs älven.

Tillträde snarast möjligt eller enligt överenskommelse. Intervjuer görs löpande.

 

Hur du ansöker

Skicka din ansökan till styrelsen@abis.nu senast den 23 november 2025

För frågor om tjänsten kontakta Ingrid Westerfors, 0706709986 och Cecilia Arcini 0723097126, eller skriv till styrelsen@abis.nu.