Insamlings- och kommunikationsansvarig
Konungens stiftelse Ungt ledarskap

Är du vår nya stjärna på insamlings- och kommunikationsområdet?

Konungens stiftelse Ungt ledarskap växer och nu söker vi en ny person till vårt kansli. Du kommer arbeta tätt ihop med stiftelsens verksamhetsansvarig, i dagsläget den enda andra anställda. Tillsammans har ni dessutom ett brett nätverk av finansiärer, partners och andra engagerade att dra nytta av.

Om tjänsten
Som insamlings- och kommunikationsansvarig på Konungens stiftelse Ungt ledarskap är du övergripande ansvarig för att säkra finansiering och därmed stiftelsens verksamhet på lång sikt. Du arbetar nära övriga delar av verksamheten och med stora givare som målgrupp, privatpersoner och företag. Till din hjälp har du stiftelsens och dess styrelsens nätverk och erfarenheter. Utöver insamlingsarbetet är du navet i stiftelsens externa kommunikation. Tillsammans med verksamhetsledaren utformar du budskap till olika kanaler, hemsida, sociala medier mm. Du stöttar också med kommunikationskompetens vid stiftelsens event, mötesplatser och i andra delar av verksamheten.

Vi erbjuder dig en engagerande tjänst med tydligt fokus på att göra samhället bättre genom att främja unga ledare. Tjänsten är en tillsvidareanställning och bygger på förutsättningen att stiftelsens verksamhet kan finansieras i den omfattning som krävs på längre sikt, efter slutet av 2026. Du kommer formellt att rapportera till verksamhetsledaren men ni kommer i praktiken arbeta jämbördigt sida vid sida. Vi ser gärna att du kan börja under våren 2025 men för rätt kandidat är vi öppna även för senare start. Vi arbetar med målstyrd arbetstid och du har 30 dagars semester. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Stiftelsen har kontor i Gamla stan, tillsammans med några av de andra kungliga stiftelserna. Du kommer också ha en kontorsplats på Scouternas kontor i Örnsberg. Verksamhetsledaren arbetar därifrån cirka en dag i veckan.

Om dig

  • Du har erfarenhet av framgångsrikt insamlingsarbete. Det är meriterande om du arbetat med stora givare tidigare.
  • Du har en för tjänsten relevant utbildning exempelvis inom projektledning, insamling och/eller kommunikation.
  • Du har god kunskap om och erfarenhet av att skapa kommunikationsmaterial för olika kanaler.
  • Du har mycket goda kunskaper i svenska.
  • Du har erfarenhet av att leda projekt eller arbeta i projektform
  • Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta eller engagera dig i ideell sektor.
  • Det är även meriterande om du har körkort.

Som person är du social och relationsskapande. Du tycker om att möta nya människor och har lätt för att ta för dig i sociala sammanhang. Du sätter höga mål för ditt arbete, arbetar strukturerat och med tydligt fokus på resultat. Du är prestigelös, gillar att samarbeta med andra och arbeta mot gemensamma mål. Du lockas av att arbeta i en liten organisation med stora ambitioner och du delar våra värderingar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet vid rekryteringen.

Mer om oss
Konungens stiftelse Ungt ledarskap (formellt Kung Carl XVI Gustafs insamlingsstiftelse Ungt ledarskap) bildades i samband med Kung Carl XVI Gustafs 60-årsdag, 2006. Initiativet kom från den svenska scoutrörelsen och grundas i Kungens engagemang för unga ledare och goda värderingar. Stiftelsen stöttas av näringsliv, organisationer och privatpersoner. Stiftelsens syfte är att främja unga ledare inom alla delar av samhället, som delar stiftelsens värderingar mod, omtanke och handlingskraft. Det gör stiftelsen bland annat genom att dela ut ledarskapsstipendier, ordna mötesplatser, stötta Scouternas ledarskapsutbildningar samt generera och sprida kunskap inom området ungt, värdebaserat ledarskap. Stiftelsen har tidigare arbetat på ett tidsbegränsat mandat men växlar nu upp verksamheten och vill nå längre och göra mer framöver. Vi har en namnkunnig styrelse med engagerade ledamöter som satt höga mål för stiftelsen de kommande åren.

Så här rekryterar vi
Du kommer att få svara på några urvalsfrågor och skicka in ditt CV, vi behöver inte något personligt brev eller motivationsbrev. Vi använder oss av kompetensbaserad rekrytering, det betyder att vi tittar på hur väl du som sökande stämmer överens med de kompetenser som tjänsten kräver. I intervjuerna kommer vi be dig redogöra för relevanta tidigare erfarenheter genom att berätta om specifika situationer och hur du agerade i dessa.

De kandidater som bäst matchar rollen bokar vi in för intervju.  Vi genomför urval löpande och ser därför fram emot din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 14 mars. Vi tar referenser och ber om registerutdrag på slutkandidat.

Vi tycker det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss och därför välkomnar vi alla frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Varmt välkommen att höra av dig till stiftelsens verksamhetsledare Ida Hennerdal med dina frågor!

Välkommen med din ansökan!