Kommunikationsstrateg
Svenska Röda Korset

Bli en del av världens främsta katastroforganisation

Röda Korset är världens största humanitära nätverk, med uppdrag att förhindra och lindra mänskligt lidande. Röda Korset finns i hela världen, för att hjälpa människor som drabbas av kriser, konflikter och naturkatastrofer.

Svenska Röda Korset driver verksamhet inom kris och katastrof, skyddsfrågor samt hälsa och vård. Vi har förtroendet att omsätta bidrag från individer, företag och myndigheter i konkreta insatser för de mest utsatta.

Vi kämpar för att rädda liv, och ge hopp, överallt och varje dag. Oavsett i vilken roll du jobbar är du med och bidrar – i just din profession och genom handlingskraft och mod.

Som Röda Korsets kommunikationsstrateg för internkommunikation kommer du säkerställa systematisk och proaktiv kommunikation med målgrupper inom organisationen. Din roll är avgörande för att Röda Korset ska nå strategiska mål om ett medmänskligt Sverige i en hållbar värld.

Om rollen 

Tillsammans med kollegor och ledning tvärsöver avdelningar kommer du att arbeta med att koppla kommunikationsmål till vår strategi. I din roll jobbar du både operativt och strategiskt med budskap och kommunikationskanaler, mot olika interna målgrupper. En del av arbetet är också att utveckla Röda Korsets varumärke internt, omvärldsbevaka och driva på digitalisering av vår interna kommunikation.

Rollen ingår i ett team på kommunikationsenheten. Du planerar och organiserar ditt eget arbete, samtidigt som du bidrar till teamets utveckling och deltar i att prioritera i teamets gemensamma backlog. Du växlar dagligen mellan operativ, taktisk och strategisk nivå.

En del av arbetet handlar om att datadrivet utveckla digital internkommunikation, och jobba med marketing automation och CRM-frågor. Ett annat av teamets fokus är samordningen av Röda Korsets samlade internkommunikation.

För Röda Korset är omvärlden ständigt närvarande. Vi är världens största humanitära rörelse med 16 miljoner volontärer världen över. 23 000 av dessa finns i Sverige och våra runt 300 lokalföreningar. Det är viktigt att du också känner dig trygg i att hantera kommunikation i krissituationer och varumärkesrisker.

I rollen behöver du kunna bedöma hur olika kommunikationsfrågor ska hanteras och förankras. Du kan ta flera roller såsom kommunikationsexpert, processutvecklare, medlare och coach. Det är ditt jobb att vara nyfiken på kollegors målsättningar – samtidigt som du kan ifrågasätta och skapa förståelse för framgångsrik kommunikation. Du är trygg i din yrkesroll och har vana av formellt eller informellt ledarskap och förändringsledning.

Vem vi söker: 

I grunden är du en bred kommunikationsspecialist och har mångårig erfarenhet av kommunikationsarbete och processledning inom kommunikation. Du har en akademisk utbildning inom kommunikation eller annan relevant inriktning.

Vi söker dig med erfarenhet av att: 

  • Arbeta med intern/medlemskommunikation i en större förening/medlemsorganisation inom civilsamhället, som idrottsrörelse alternativt politiskt parti eller fackförbund eller motsvarande
  • Samordna aktiviteter, processer och förflyttningar för att nå strategiska mål
  • Växla mellan snabbfotad kommunikation och långsiktiga processer i organisationsutveckling
  • Utarbeta och leda kommunikationsstrategi och engagemangsstrategi, mot olika målgrupper och i olika kanaler
  • Arbeta digitalt och data- och insiktsdrivet
  • Arbeta med marketing automation, nyhetsbrev eller kommunikationsflöden, både kring innehåll, det operativa och det strategiska
  • Strategiskt arbete med CRM-frågor
  • Formulera krav och behov kring digital utveckling, och driva processer framåt på området inklusive för interna och externa beställningar
  • Informellt eller formellt ledarskap och dialog med olika team, intressenter och stakeholders, och en vana att bygga relationer
  • Jobba med innehåll, framför allt är du stilsäker skribent

För att lyckas i rollen ser vi också gärna att du har erfarenhet av: 

  • Verksamhetsutveckling
  • Omvärldsbevakning
  • Kriskommunikation
  • Förändringsledning
  • Olika målgrupper och deras behov
  • Varumärkesfrågor
  • Webbstrategi och webben som kommunikationskanal
  • Agila arbetssätt, med fördel erfarenhet som produktägare eller Scrum master
  • Kunskaper i Klarspråk
  • Fler språk än svenska
  • Tycker du att detta låter intressant?

Vi erbjuder en flexibel arbetsmiljö med en 36,5-timmars arbetsvecka och möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Tjänsten är placerad på vårt kontor på Kungsholmen i Stockholm.

Om du vill vara med och bidra till Röda Korsets viktiga arbete, ser vi fram emot din ansökan.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tillträde snarast.

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen? Tveka inte att kontakta kommunikationschef Josefine Karlsson josefine.karlsson@redcross.se.

Vi ser fram emot att höra från dig och skapa en bättre värld tillsammans!

Svenska Röda Korset strävar efter att vara en inkluderande organisation med medarbetare som bidrar till mångfald i både perspektiv, erfarenhet och bakgrund. Vi tror att det gör oss mer relevanta. Därför rekryterar vi gärna personer som har olika etnisk och social bakgrund, könsidentitet- och uttryck, tro, ålder, funktionsvariationer och sexuell läggning.

Vår rekryteringsprocess startar med ett första urval baserat på en upprättad kravprofil och följs sedan av intervjuer och i vissa fall online-tester samt bakgrundskontroll och referenstagning.

Då Svenska Röda Korset är med i ”Inter-Agency Scheme for the Disclosure of Safeguarding-related Misconduct” för att skydda vår sektor från sexuella övergrepp ställer vi särskilda frågor kring detta till dina referenser. Slutkandidater kan även komma att screenas mot EUs och FNs sanktionslistor.

Vi undanber oss samtal från säljare av rekryteringsrelaterade tjänster.