Är du vår nya Koordinator?
Föreningen Norden Sverige

Som koordinator är du vår spindel i nätet med ansvar för att hålla ihop vår administration samt samarbetet med vår föreningsverksamhet runt om i Sverige. Du utbildar, stöttar och vägleder våra förtroendevalda, så att de har verktyg, kunskap och stöd som de behöver för att kunna vidareutveckla verksamheten på lokal nivå.

Beskrivning av tjänsten
Tjänsten är varierande och innehåller administration, medlemskommunikation, arbete med vårt medlemssystem, planering och genomförande av events och möten med förtroendevalda. Du arbetar också med att uppdatera våra lokala webbsidor och att administrera våra nordiska samarbetsfonder. Du som är en lagspelare, trivs i en serviceinriktad roll, har en fallenhet för administration och gillar ordning och reda kommer att trivas i rollen som koordinator hos oss.

Arbetsuppgifter

  • Medlemskommunikation (telefon och mejl) samt administrativ registerhållning och avisering i vårt medlemsregister (Arcmember).
  • Planera och genomföra utbildningsinsatser, möten och events för förtroendevalda.
  • Webbredaktör för lokalavdelningars och samarbetsfonders webbsidor (WordPress).
  • Producera och skicka ut månatliga nyhetsbrev till våra förtroendevalda.
  • Arbeta med mötesplanering och skriva protokoll för vår förbundsstyrelse.
  • Fondadministratör för Svensk-danska kulturfonden samt svensk-isländska samarbetsfonden med ansvar för fondstyrelsernas administration och möten.
  • Planera och sköta utlysningen av samarbetsfondernas ansökningsperioder, ansökningssystem och kommunikation.
  • Bistå i arbetet med ekonomi, reseräkningar, kvittoredovisning och administration.

Vi söker dig som är i början av din karriär och tycker om att arbeta i en kommunikativ, serviceinriktad roll, gärna med tidigare föreningsvana. Du har en fallenhet för struktur, ordning och reda och tycker om administrativa arbetsuppgifter. Du gillar att vara spindeln i nätet och har lätt för att bygga upp relationer med andra. För att trivas hos oss behöver du vara prestigelös, flexibel och öppen för att samarbeta.

Kvalifikationer

  • Eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller administration.
  • 1–2 års arbetslivserfarenhet inom kundtjänst eller som administratör, assistent eller koordinator.
  • Föreningsvana, med fördel egen erfarenhet av styrelsearbete.
  • God digital kompetens samt tidigare erfarenhet av att arbeta med system och digitala program såsom Microsoft Word och Excel, Zoom, Google forms, WordPress och medlemssystem.
  • God förmåga att självständigt planera och prioritera ditt arbete.
  • God kommunikativ förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Om oss
Föreningen Norden är en demokratisk, partipolitiskt och religiöst obunden ideell organisation som sedan 1919 arbetar för att främja och stärka samarbete och samhörighet i Norden och med omvärlden. Vi skapar möten och möjliggör dialog och samarbeten mellan människor och över gränser. Vi förnyar och fördjupar det mellanfolkliga utbytet och strävar efter att göra det till en angelägenhet för fler.

Föreningen är en medlemsstyrd ideell förening med lokal förankring i Sverige och systerorganisationer i de nordiska grannländerna. Vi förvaltar samhällsuppdrag från Sveriges regering, Nordiska ministerrådet och EU-kommissionen.

Om tjänsten
Tjänsten är ett föräldravikariat under 2025 med start i januari. En heltidstjänst som är placerad på föreningens kansli i centrala Stockholm. Föreningen omfattas av kollektivavtal mellan Unionen och Fremia.

Är du intresserad av tjänsten? Skicka CV och personligt brev till rekrytering@norden.se. Rekrytering sker löpande, så skicka in din ansökan så snart som möjligt. Dock senast den 25 oktober.

Vid frågor gällande tjänsten kontakta Josefin Carlring, generalsekreterare via mejl josefin.carlring@norden.se eller telefon på 070-305 14 30.