Barnmissionen söker Senior Ekonom
Barnmissionen är en kristen organisation som vill verka för en rättvis värld. Vår vision är ”En värld där alla människor kan leva ett värdigt liv.” Vi arbetar med sociala och humanitära insatser med inriktning på barn, ungdom och familjer, oavsett kön, etnisk, religiös eller politisk tillhörighet.
Genom att se och utveckla människors potential vill vi skapa förutsättningar för ett värdigt liv.
Barnmissionens uppdrag utgår från Bibeln, där vi utmanas att hjälpa de mest behövande, att arbeta för rättvisa och upprättelse för fattiga och utsatta. Utöver direkt stöd till utsatta människor arbetar Barnmissionen med utvecklingsfrågor med särskild tonvikt vid entreprenörskap, utbildning, hälsa och påverkansarbete.
Är du vår nya medarbetare?
Som Senior Ekonom hos Barnmissionen får du en central och strategiskt viktig roll i organisationens ekonomiska styrning. Du ansvarar för att utveckla, följa upp och kvalitetssäkra våra ekonomiska processer, med särskilt fokus på projekt- och programekonomi inom vår internationella biståndsverksamhet.
I rollen ingår ett övergripande strategiskt ekonomiskt ansvar, men också viktiga operativa uppgifter. Du fungerar som ett kvalificerat stöd för medarbetarna på den internationella avdelningen, redovisningsekonom samt ledning, och är en nyckelperson i kontakten med både interna och externa revisorer. Arbetet omfattar ekonomisk granskning av internationella program och projekt, där du genomför analyser, följer upp budgetar, identifierar risker och bidrar till att våra insatser håller hög kvalitet och genomförs i enlighet med gällande regelverk och riktlinjer.
Du arbetar även strategiskt med att utveckla och förvalta de ekonomiska processerna samt de system och rutiner som är kopplade till hela verksamheten, inklusive givande och programhantering, relevanta manualer, mallar och årshjul. Du ansvarar också för att säkerställa att etablerade rutiner inom ekonomiavdelningen efterlevs och att arbetet utförs kvalitativt och inom överenskomna tidsramar. Rollen kräver ett självständigt, strukturerat och analytiskt arbetssätt, med tydligt fokus på ständiga förbättringar och effektivisering. Du behöver även vara lyhörd för verksamhetens behov och externa finansiärers krav, samt kunna kommunicera tydligt med medarbetare utan ekonomisk bakgrund. Det är viktigt att kunna samarbeta över avdelningsgränser.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Ha ett övergripande ansvar för Barnmissionens ekonomi, med särskilt fokus på projekt- och programekonomi inom vår internationella biståndsverksamhet.
- Leda Barnmissionens övergripande budgetprocess för hela verksamheten och, tillsammans med redovisningsekonomen, utarbeta årsbudget, prognoser, finansiella scenarier och strategiska ekonomiska riktlinjer.
- Bistå Internationella Avdelningen med uppgifter kopplade till såväl ekonomi som löpande ärendeuppföljning.
- Ansvara för ekonomisk planering, budgetering, rapportering och uppföljning av Barnmissionens projekt och program, inklusive hantering av bidrag från statliga och institutionella finansiärer.
- Utveckla, dokumentera och implementera ekonomiska metoder, rutiner och processer som stärker kontroll, transparens och effektivitet i Barnmissionens ekonomi och administration.
- Säkerställa en helhetssyn över Barnmissionens ekonomi och rapportera till ledningen genom att ta fram analyser och beslutsunderlag som främjar långsiktig hållbarhet och finansiell styrka.
- Driva utvecklingsarbete kopplat till ekonomisk förvaltning och interna strukturer samt kontinuerligt förbättra arbetssätt, system och rutiner.
- Säkerställa att ekonomiska rutiner och processer följer gällande regelverk, krav från finansiärer (t.ex. statliga bidrag), redovisningsstandarder och interna policys.
- Samarbeta nära med redovisningsekonomen, internationella avdelningen samt övrig administration, handläggare och ledning för att säkerställa att ekonomiskt ansvar och redovisning fungerar i samklang.
- Utveckla och underlätta utvärderingsverktyg och mallar för ekonomi- och redovisningsförfaranden för partnerorganisationer.
- Granska ekonomiska rapporter från fältet och bidra till att säkerställa kvalitet och efterlevnad.
Relation till andra funktioner:
I organisationen finns en redovisningsekonom som ansvarar för bokföring, redovisning, årsbokslut och lönehantering. Den rollen fokuserar på operativ redovisning, medan Senior Ekonom har ansvar för strategisk ekonomistyrning, budget- och finansiell planering samt utveckling av metoder och processer.
Kompetenskrav och erfarenhet:
- Relevant akademisk utbildning inom ekonomi.
- Flera års erfarenhet av att arbeta med en anslagsfinansierad verksamhet såsom exempelvis givare och institutionella finansiärer.
- Dokumenterad erfarenhet av ekonomiansvar, inklusive planering, ledning och uppföljning av budget och ekonomi på organisationsnivå.
- Erfarenhet av systematiskt arbete med valutakurshantering, projekt- och programekonomi samt ekonomisk rapportering.
- Förmåga att arbeta strategiskt med ekonomisk styrning, se helheten och fatta långsiktiga beslut.
- Erfarenhet av metod- och processutveckling samt implementering av rutiner och system för ekonomi och administration.
- Stark analytisk förmåga, med kompetens att sammanställa, analysera och presentera ekonomiska data och prognoser för ledning, styrelse och externa finansiärer.
- Förmåga att samarbeta tvärfunktionellt och kommunicera ekonomiska frågor tydligt och pedagogiskt till kollegor utan ekonomibakgrund.
Meriterande:
- Erfarenhet av ekonomiarbete inom ideell verksamhet, biståndsorganisation eller liknande, med internationella projekt och finansiering från statliga eller institutionella givare.
- Erfarenhet av valutakursrelaterade frågor och hantering av flervalutaprojekt.
Övrig information
Placeringsort: Malmö
Omfattning: Heltid, tillsvidare. Vi tillämpar 6 månaders provanställning
Lön: Enligt överenskommelse
Tillträde: Enligt överenskommelse
Tjänsteresor: Arbetet innefattar vissa tjänsteresor till utlandet och i Sverige
Kollektivavtal: Tjänstemän inom civilsamhället Unionen/ Tjänstemän inom civilsamhället Akademikerförbunden.
Skandinaviska Barnmissionen är medlem i Fremia och anställda omfattas genom kollektivavtalet av sjukförsäkring, livförsäkring, arbetsskadeförsäkring samt avtal om tjänstepension.
Vi har en löpande rekryteringsprocess.
Ansökan inklusive CV skickas via e-post till:
jennifer.larsson@barnmissionen.se
Frågor om tjänsten besvaras av Jennifer Larsson, HR och Administrativ Chef
Jennifer.larsson@barnmissionen.se Tel: 040-608 48 43
Bo Wallenberg, Generalsekreterare.
bo.wallenberg@barnmissionen.se Tel: 040-620 04 41
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Skicka ansökan till: jennifer.larsson@barnmissionen.se